پیاز؛ دارویی موضعی برای درد شما

 


اگر تصور می کنید پیاز صرفا برای پخت و پز است، خیلی خوب آن را نشناخته اید، چون به قدری خاصیت دارد که می توان از آن برای درمان دردهای روزمره مانند سردرد، سوختگی، جای نیش حشرات، سرفه و غیره نیز استفاده کرد. در این مطلب شما را با خواص دارویی پیاز آشنا کرده و روش بهرمندی از آن را عنوان می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.


استفاده موضعی از پیاز

 

پیاز برای خداحافظی با سرفه

پیاز یک اکسپکتورانت واقعی و درمان موثری برای سرفه است. این یار همیشگی پخت و پز خاصیتی دارد که در دنیای پزشکی به آن «موکولیتیک» می گویند. به این معنی که ترشحات مخاطی را روان کرده و باعث باز شدن سیستم تنفسی می شود.

 

روش استفاده

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن زیتون داخل ماهی تابه ای ریخته و بگذارید داغ شود. یک قاشق چایخوری تخم کتان به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد به مدت 10 دقیقه روی حرارت بماند تا نرم شوند.

سپس ترکیب به دست آمده را داخل یک پارچه نازک و تمیز بریزید و آن را تا کنید تا به صورت یک کمپرس در بیاید.

اجازه دهید کمی خنک شده و گرمایش قابل تحمل شود. سپس مرهم را دور گردن تان ببندید.

برای درمان و رفع سرفه های خشک نیز می توانید یک عدد پیاز را پوست گرفته و به دو قسمت تقسیم کنید. آن را داخل یک بشقاب بگذارید و زیر تخت فردی که سرفه می کند قرار دهید. با همین کار ساده می توانید کمک بزرگی به رفع سرفه های خشک بکنید.

 

پیاز زخم را ضدعفونی می کند

اگر در حین انجام کارهای خانه، زخمی سطحی یا خراشی در بدن تان ایجاد می شود و ماده ی ضدعفونی کننده دم دست نداشته باشید می توانید از پیاز کمک بگیرید، چون یک ضدعفونی کننده طبیعی فوق العاده است.

اگرچه بوی پیاز چندان خوشایند نیست، اما استفاده از آب آن برای نابود کردن میکروب ها و تمیز کردن پوست زخمی بسیار موثر خواهد بود. البته نباید از این روش برای زخم های باز و عمیق استفاده کرد.

 

روش استفاده

پیاز را رنده کنید و یا داخل مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید. یک گاز استریل تمیز را به آب پیاز آغشته کرده و روی زخم و خراش ایجاد شده روی پوستتان بگذارید. این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید.

از آنجایی که پیاز یک ماده ی ضدالتهاب طبیعی است می توان از آن برای درمان عفونت گوش استفاده کرد

 

سوختگی و ترک پوست: مرهم پیاز کارساز است

برای تسکین و درمان سوختگی، ترک پوستی، جای جوش و غیره می توانید پیاز را امتحان کنید.

از آنجایی که پیاز خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، از بروز عفونت پیشگیری می کند و باعث می شود پوست سالم مانده و خیلی سریع خود را احیا کند.

 

روش استفاده

پیاز را خرد کرده و با مقدار کمی روغن زیتون تفت دهید. یک قاشق چایخوری تخم کتان به آن اضافه کرده و به مدت ده دقیقه بگذارید تا نرم شوند. مواد را داخل یک پارچه تمیز نازک بریزید و آن را روی پوست آسیب دیده بگذارید. حواستان باشد که ترکیب به اندازه ی کافی خنک شده باشد.

 

سوپ مخصوص پیاز: خداحافظ سرماخوردگی

تب، احساس خستگی و سرماخوردگی از ناخوشی های شایع فصل سرما است. در این مواقع هیچ چیز به اندازه یک سوپ داغ نمی تواند با سرماخوردگی مقابله کند.

در بین همه ی سوپ هایی که می شناسید، یک سوپ مخصوص پیاز وجود دارد که معجزه می کند. اگرچه شاید خوشایندتان نباشد و نفس تان را بدبود کند، اما خواص ضد ویروسی آن شما را زودتر از آنچه تصورش را می کنید از شر سرماخوردگی خلاص می کند.

پیاز حاوی دو ترکیب ضدمیکروب قوی به نام آلین و آلیسین است که به میکروب ها حمله کرده و مانند آنتی بیوتیک ها عمل می کند.

 

روش مصرف

100 گرم پیاز را خرد کنید و داخل 200 میلی لیتر آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه در این آب بماند. سپس آن را صاف کرده و یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. هر روز 4 تا 6 مرتبه از این سوپ مخصوص میل کنید.

 

پیاز برای عفونت گوش

 

کمپرس پیاز برای درمان عفونت گوش

اوتیت یا عفونت گوش ناشی از التهاب یا عفونتی در گوش میانی یا خارجی بروز می کند. از آنجایی که پیاز یک ماده ی ضدالتهاب طبیعی است می توان از آن برای درمان این مشکل استفاده کرد. پیاز باعث تسکین درد شده و همچنین عفونت را از بین می برد.

 

روش استفاده

پیاز را به قطعات کوچک تر خرد کنید. دو قاشق چایخوری از این پیاز خرد شده را در ماهیتابه ریخته و به آرامی حرارت دهید تا نرم شوند.

سپس آن را داخل یک پارچه ی تمیز ریخته و مرهم درست کنید.

حواستان به گرمای آن باشد تا گوش را نسوزاند و آن را به طور مستقیم روی گوش دردناک قرار دهید.اگر علائم تان با این کار از بین نرود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

پیاز برای تسکین جای نیش حشرات

برای همه ی ما پیش می آید که پشه، زنبور و یا حشرات دیگر نیش مان بزند. بدون شک جای نیش این حشرات دردناک بوده و باعث خارش و سوزش می شود. پیاز می تواند برای رفع این مشکل کمک تان کند. به خاطر اینکه حاوی مواد ضدالتهابی است و میکروب ها را از بین برده و جای نیش را ضدعفونی می کند. در نتیجه باعث تسکین درد و التیام جای زخم می شود.

 

روش استفاده

پیاز را حلقه کرده و خیلی سریع روی جای نیش بگذارید.

 

سردرد : پیاز را دریابید

پیاز جزو پیشنهادهای مادربزرگ ها برای تسکین سردرد است. به عقیده ی متخصصان طب سنتی نیز پیاز برای رفع سردرد موثر عمل می کند.

 

روش استفاده

دو تا سه عدد پیاز را پوست گرفته و خیلی ریز خرد کنید. سپس آنها را داخل دو تکه پارچه تمیز بپیچید. سپس این کمپرس ها را در نواحی دردناک سرتان بگذارید.

دراز بکشید و بگذارید پیازها روی گیجگاه و یا نقاط دردناک دیگر سرتان بماند.

www.newtehranchat.com

تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:45 | نويسنده : sasy0098 |

حجامت برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

 


پزشکان اعتقاد دارند حجامت نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها، مخصوصا بیماری های مزمن و مرتبط با سبک زندگی دارد. از دیرباز هدف اصلی در حجامت ارتقای سلامتی جسمی و روحی بوده است. 

 


حجامت

حجامت را که روشی از طب سنتی می باشد، همه ما کم و بیش می شناسیم. حجامت طبی است که بیشتر از همه بزرگسالان مخصوصا پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به آن علاقه دارند تا جوانان امروزی که یکی از مهم ترین علل آن، آشنا نبودن با این طب است. البته خیلی ها هم درباره مفید و یا بی فایده بودن حجامت شک دارند که این نیز نیازمند داشتن شناختی کامل از این طب است.

 

حجامت که در زبان انگلیسی به آن Cupping می گویند، بیشترین شیوع را در طب چینی دارد. طب سنتی اسلامی از دیرباز از حجامت برای درمان بیماری ها استفاده می کرده است.

 

پزشکان اعتقاد دارند حجامت نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها، مخصوصا بیماری های مزمن و مرتبط با سبک زندگی دارد. از دیرباز هدف اصلی از حجامت، ارتقای سلامتی جسمی و روحی بوده است.

 

انواع مختلفی از حجامت در دنیا وجود دارد که دو نوع آن بیشترین طرفدار را دارد:

1- حجامت خشک (که فقط بادکش وجود دارد)

2- حجامت مرطوب (که ترکیبی از بادکش و خون آمدن وجود دارد)

 

در هر دوی این روش، از یک ماده اشتعال زا مثل الکل استفاده می شود که آن را آتش زده و در داخل یک لیوان قرار می دهند. سپس لیوان سریعا بر روی قسمتی از پوست بدن قرار داده می شود. از آنجایی که هوای بیرون لیوان سرد است، داخل لیوان خلا ایجاد می شود.

 

مکش ناشی از خلا همراه با گرمای داخل لیوان باعث ورم و قرمزی رگ های خونی می شود.

 

هر لیوان مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی ناحیه قرار می گیرد.

 

پزشک بعد از برداشتن لیوان، با یک تیغ شکاف کوچکی بر روی قسمت متورم می اندازد و خونریزی زیر پوستی کوچکی ایجاد می شود.

 

خیلی از افراد می گویند این مکش توسط لیوان گرم، درد و سوزش قابل تحملی دارد و این کار سخت و آزاردهنده نیست.

 

بعد از اتمام کار، پوست به پماد آنتی بیوتیک آغشته شده و با نوار بسته می شود تا از عفونت پیشگیری شود. معمولا پوست فرد طی 10 روز کاملا بهبود پیدا می کند.

 

همه سنت ها بر این تاثیر توافق نظر دارند که حجامت باعث دور کردن ترکیبات سمی از بدن می شود.

امروزه خیلی از پزشکان، حجامت را به عنوان یک درمان کمکی در درمان بیماری های مفصلی نیز به کار می برند

 

حالا واقعا حجامت فایده ای هم برای بدن دارد؟

انجمن حجامت یاCupping Therapy بریتانیا اظهار می دارد که حجامت می تواند در درمان انواعی از بیماری ها مفید باشد. این ادعا تا به حال، با انجام مطالعه های گسترده همچنان پابرجا و پرطرفدار باقی مانده است، مخصوصا درباره بیماری های مزمن مثل فشار خون، چربی خون، دیابت، دردهای مزمن، و خلاصه انواع زیادی از بیماری ها که از سبک زندگی غلط ناشی می شوند.

 

اما به طور کلی بیماری هایی که تمامی سازمان ها و ملل، در خصوص مفید بودن حجامت برای درمان آنها اتفاق نظر دارند، شامل موارد زیر هستند:

- اختلالات خونی مثل کم خونی و هموفیلی

- بیماری های مفاصل نظیر آرتریت روماتوئید و فیبرومیالژی

- مشکلات باروری و اختلالات زنانگی

- بیماری های پوستی مثل اگزما و آکنه

- فشار خون بالا

- میگرن

- استرس و افسردگی

- احتقان مجاری تنفسی به دلیل آلرژی و آسم

- واریس های ریه

 

حامیان تاثیر حجامت همچنین اعتقاد دارند که حجامت می تواند درد و التهاب ناشی از بیماری ها را نیز کاهش دهد.

 

همچنین می گویند انجام حجامت تاثیرات مثبتی در آرامش ذهنی و روحی داشته و به درمان بسیاری از بیماری های روحی نظیر افسردگی نیز مفید خواهد بود.

 

اما حجامت چگونه این تاثیرات را بر بدن می گذارد؟

وقتی سن ما بالا می رود، مخصوصا بعد از سن چهل سالگی، سلول های بدن ما شروع به تخریب شدن می کنند، یعنی مرگ سلولی آغاز می شود.

 

این فرایند شامل کاهش عضلات بدن، چسبندگی و گرفتگی عروق و در نتیجه کاهش جریان خون به اندام های بدن است.

ما نتیجه ی این تغییرات را به صورت کاهش قدرت عضلانی، احساس سفتی در عضلات و مفاصل و نیز چروک و کدر شدن پوست تجربه می کنیم.

 

از طرفی وقتی که کمتر تحرک بدنی داشته باشیم و فعالیت بدنی مان را کاهش دهیم، خونرسانی به بافت ها هم کمتر خواهد شد و این فرایند، مرگ سلولی را تشدید خواهد کرد. پس این سیکل معیوب همچنان ادامه پیدا می کند.

 

قرار دادن لیوان های حجامت در مناطق خاص بدن کمک می کند که بدن برخی از این تاثیرات را وارونه می کند.

حجامت بایستی در مراکز مجاز و بهداشتی و توسط متخصص این کار انجام بگیرد. لذا از حجامت کردن در هر جایی و توسط افراد غیرمتخصص خودداری کنید

 

اما چگونه؟

همانطور که گفتیم قرار دادن لیوان ، ایجاد فضای گرم، خلا و مکش نهایی بافت به داخل لیوان باعث افزایش جریان خون به منطقه خاصی از بدن می شود.

 

در این زمان زدن تیغ و دفع مقداری از خون باعث افزایش جریان خون به ناحیه می شود. زمانی که جریان خون جدید به منطقه می رسد، بدن تلاش می کند که برای ترمیم عروق پاره شده، مویرگ های جدید بسازد و شبکه مویرگی را گسترش دهد.

 

به همین خاطر است که حجامت برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارد. در حقیقت از آنجایی که عروق جدید ظرفیت بالایی برای خون رسانی دارند و اکسیژن رسانی و تغذیه بافت ها خیلی بهتر انجام می شود، پس فعالیت بهتری هم خواهند داشت.

 

امروزه خیلی از پزشکان انجام حجامت را بعد از عمل های جراحی و جراحت ها توصیه می کنند. حجامت به دلیل داشتن تاثیرات زیر، برای بهبودی فرد بعد از جراحت ها و جراحی ها توصیه می شود:

1- گردش خون را افزایش می دهد.

2- اکسیژن رسانی به بافت ها را تقویت می کند.

3- مواد زائد و سمی خون را از بدن دفع می کند.

4- باعث ساخت عروق خونی جدید می شود.

5- باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و انبساط رباط ها و سایر بافت های پیوندی می شود.

 

امروزه خیلی از پزشکان، حجامت را به عنوان یک درمان کمکی در درمان بیماری های مفصلی نیز به کار می برند، مخصوصا پزشکانی که از طب سنتی برای درمان بیماری های مزمن مفصلی استفاده می کنند.

 

اما فراموش نکنید که حجامت هم مانند سایر روش های درمانی، قدرت تاثیرگذاری متفاوتی بر افراد مختلف دارد.

 

هشدار

حجامت بایستی در مراکز مجاز و بهداشتی و توسط متخصص این کار انجام بگیرد. لذا از حجامت کردن در هر جایی و توسط افراد غیرمتخصص خودداری کنید.

www.newtehranchat.com

تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:45 | نويسنده : sasy0098 |

درمان جوش با طب سنتی 

تاریخ: 1394/2/8

درمان جوش ,جوش‌های پوستی,ماهیت جوش,بیماری‌های پوست

بیماری‌های پوست یکی از مورد توجه‌ترین بیماری‌ها در بین بیشتر خانم‌ها و همچنین قشر جوان و نوجوان جامعه می‌باشد. یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی، جوش‌های پوستی می‌‌باشند. در این مقاله سعی بر آن داریم در ابتدا به بررسی تخصصی جوش از دیدگاه طب سنتی و سپس به روش‌های درمانی جوش‌ها از دیدگاه طب سنتی بپردازیم.

ماهیت جوش
از دیدگاه حکما پوست به عنوان یک اندام دفعی محسوب می‌‌شده است همچنین بدن دارای یک سری اعضای داخلی می‌‌باشد (اعضای داخلی بدن به اعضای رئیسه و اعضای غیر رئیسه تقسیم می‌‌شوند) و همه این اعضا از دیدگاه طب ایرانی دارای یک سری فضولات هستند که می‌‌بایست از طرق مختلف مانند مدفوع، عرق و یا ادرار دفع گردند. به همین دلیل اگر فردی دارای مشکلات داخلی باشد بطور مثال دارای یبوست باشد. راه دفعی ساده طبیعت (از راه مدفوع ) بسته شده است، در این زمان طبیعت بدن ما بدنبال راههایی دیگر برای دفع می‌‌رود و شاید بتواند مقدار کمی ‌‌از این دفعیات را از راه ادرار دفع کند اما به کرات دیده می‌‌شود افرادی که دارای یبوست می‌‌باشند به مشکلات پوستی نیز مبتلا می‌‌گردد و بنظر می‌‌رسد طبیعت دارد دفعیات را به سمت پوست منحرف می‌‌کند. پس ارتباط بین پوست و اعضا داخلی بدن مشخص است و ما می‌‌بایست جهت درمان، ابتدا اعضا داخلی را درمان کنیم، اگر فردی یبوست دارد ابتدا آن را بر طرف کرد، اگر فردی دچار اختلالات رحمی‌‌ و تخمدان مانند پی سی او باشد ابتدا می‌‌بایست به درمان اینها پرداخته شود و بالطبع پس از درمان این موارد، پوست به سلامت کامل خود خواهد رسید. دقیقا به همین دلیل می‌‌باشد که پزشکان پس از مشاهده اختلالات پوستی ابتدای امر به بررسی شرح حال اعضا داخلی بدن می‌‌پردازند. پس طبیب و درمانگری که می‌‌خواهد به درمان بیماری‌های پوستی بپردازد می‌‌بایست ابتدای امر به بررسی مسائل داخلی بدن بپردازد.

دفع ازطریق پوست
همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد از دیدگاه حکما و طب سنتی پوست یک اندام دفعی می‌‌باشد که دارای روزنه‌هایی جهت دفع موادی رقیق، مانند عرق می‌‌باشد. همچنین علم نوین امروزی نیز این را می‌‌داند که بطور مثال عرق و چرک از طریق پوست دفع می‌‌گردد، اما آن ماده‌ای که می‌‌خواهد از راه پوست دفع گردد باید به قوام عرق برسد و غلظت خود را از دست بدهد و مانند عرق رقیق گردد تا بتواند از منافذ پوستی خارج گردد. جوش و محتویات داخلی جوش یک ماده غلیظ است، این ماده به سمت پوست می‌‌آید و میل به خارج شدن از پوست را دارد اما بین لایه‌های پوستی گیر می‌‌کند. این نظر کاملا مطابق با نظر حکما می‌‌باشد و آنها معتقد هستند که هرچه ماده جوش رقیق‌تر باشد به لایه‌های سطحی پوست نزدیک‌تر می‌‌شود ودفع آن راحت‌تر می‌‌گردد بطور مثال یک سری افراد دارای جوشهای سر سفید و یا سر سیاهی می‌‌باشند که این دسته جوش‌ها التهاب ندارند و با یک ماسک موضعی براحتی دفع می‌‌گردند. از طرف دیگر بعضی افراد گرفتار پدیده جوش هستند و جو‌ش‌های آنها دارای التهاب شدید و بعضا پس از رفع، اسکار (اثر) برروی پوست باقی می‌‌گذارد که این خود بیانگر این است که ماده جوش غلیظ است و بدن با اینکه خواسته که این ماده را از راه پوست دفع کند اما بدلیل غلظت بالای این ماده، در راه لایه‌های پوستی گیر کرده است.

ارتباط طبایع و جوشهای پوستی
دیدگاهی که امروزه در جامعه رواج دارد این است که افراد با طبع گرم‌، در صورتیکه از مواد غذایی با طبع گرم مانند عسل و خرما استفاده کنند دچار جوش‌های پوستی می‌‌گردند در صورتی‌که همین دسته افراد ممکن است دارای سردی غالب در بدن خود باشند که به علت عدم آگاهی از مزاج شناسی از آن آگاه نباشند. پس اینکه افرادی پس از خوردن مواد غذایی با طبع گرم دچار جوش‌های پوستی می‌‌شوند نمی‌‌توان دلیل بر این آن داشت که دارای مزاج‌های صفراوی و یا دموی هستند. نکته‌ای که وجود دارد این است که افرادی که دارای بلغم زیاد دربدن خود می‌‌باشند به علت برودت سرما، منافذ خروج مواد زائد پوست، بسته می‌‌شوند. این یک قانون کلی در طب سنتی است یعنی برودت بر کل بدن غالب می‌‌شود و حرارت در بدن این افراد حبس می‌‌گردد و این افراد احتقان حرارت پیدا می‌‌کنند (معمولاً این افراد کسانی هستند که اعلام می‌‌کنند درون بدنشان گرم اما دست و پاها‌یشان سرد است).این افراد سرمای زمستان را به سختی تحمل می‌‌کنند و در سرمای سخت دچار آسیب می‌‌شوند ولیکن با خوردن کوچکترین ماده گرمی‌‌دچار جوش می‌‌شوند. در این دسته افراد علت جوش سردی بدن است. در اینجا وظیفه طبیب و درمانگر طب سنتی و یا طب ایرانی این است که نسخه ای را بپیچد که ابتدا طرف را آرام آرام گرم کند تا سرمای غالب بدن از بین برود و منافذ پوستی باز شود. افراد تحت درمان ممکن است در ابتدا با افزایش تعداد جوش در سطح بدن خود مواجه شوند اما پس از گذشت مدتی اعلام خواهند کرد که احساس سرما می‌‌کنند و دیگر از آن حرارت درونی بدن خبری نخواهد بود. این یعنی بیمار روند درمان را طی کرده است و ما با باز کردن منافذ پوستی اسباب خروج گرما را از بدن بیمار فراهم کرده‌ایم. این فرد اکنون فردی سرمایی است که درون آن نیز سرد است. حال می‌‌بایست در ادامه روند درمان این افراد را آهسته آهسته گرم کنیم.

جوش دموی
در جامعه ما به علت پرخوری و رژیم نامناسب غذایی افراد بعضاً دچار جوش‌هایی می‌‌شوند که اصطلاحاً به آنها جوش دموی می‌‌گویند. افراد با جوش‌های دموی حجامت می‌‌شوند و به حجامت پاسخ خیلی خوبی می‌‌دهند. این نکته بسیار حائز اهمیت است که مبتلایان به جوش باید بدانند درمان جوش صرفاً حجامت نیست و حجامت تنها یک روش درمانی برای رفع جوش می‌‌باشد که حتما ‌‌باید با تجویز پزشک معالج انجام شود.

علت جوش از دیدگاه طب سنتی
در کتب مختلف طب سنتی و طب ایرانی از جوش بنام ورم نام برده شده است. ورم دارای انواع مختلفی می‌‌باشد که می‌‌تواند در نواحی مختلفی از بدن نمایان گردد. همچنین در طب سنتی طیف گسترده‌ای از نسخه‌های درمانی را جهت فرو نشاندن ورم بیان کرده‌اند. علت ورم را به اخلاط نسبت می‌‌دهند و علاوه بر این از دیدگاه طب ایرانی می‌‌تواند دارای علت‌های مختلف دیگری نیز باشد و دقیقا به همین دلیل است که برای همه ی افراد دارای جوش ما نمی‌‌توانیم از یک نسخه استفاده کنیم.

سته ضروریه
سته ضروریه ، اصول شش گانه عبور به سلامتی است که می‌‌بایست این اصول را جهت درمان در مورد افرادی که دچار جوش می‌‌باشند قدم به قدم پیش برد. درمان‌ها در این بین ساده اماکاربردی می‌‌باشند. اصول سته ضروریه اصولی می‌‌باشد که تمامی‌‌ پزشکان طب سنتی می‌‌بایست به آنها آگاه بوده و درمان‌های اختصاصی به روش طب سنتی هنمگی می‌‌بایست بر مبنای این اصول باشد. اصول سته ضروریه اصولی ششگانه می‌‌باشد که نتیجه آن حفظ و باز گردانی سلامتی است. این اصول شامل عواملی است که بدون آنها نه تنها سلامتی ، بلکه حیات میسر نیست. جالینوس می‌‌فرماید: اگر سته ضروریه، کمیت و کیفیتش آنطور که شایسته است و در حداعتدال حفظ شود، اسباب سلامتی هستند. سته ضروریه شامل این شش امر است: هوا و هر آنچه که بدان تعلق دارد، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و زیر مجموعه‌هایش مانند انواع غذاها، رعایت ترتیب در خوردن غذا و… حرکت و سکون نفسانی و آنچه که در آن بحث می‌‌شود مانند غضب، شادی، ترس، غم و…، حرکت و سکون بدنی و مباحث مرتبط با آن، خواب و بیداری و در آخر احتباس و استفراغ و مباحثی که در آن مطرح می‌‌شود مانند جماع و حیض. حال می‌‌خواهیم این اصول را برای فردی که دچار جوش است پیاده کنیم.

هوا
بحث هوا و تغییر مکان یک بحث کاربردی درمانی نمی‌‌باشد. زیراکه، بطور مثال اگر فردی دچار جوش باشد ما نمی‌‌توانیم به آن تغییر مکان را به عنوان یک روش درمانی توصیه کنیم اما به عنوان یک نسخه مکمل درمانی ساده و کاربردی می‌‌توانیم از تجویز یک بخور ساده استفاده کنیم که ترجیحاَ بخور آویشن و بابونه در مخلوط آب و گلاب بسیار موثر است. یک قاشق غذاخوری پودر آویشن، یک قاشق غذاخوری پودر بابونه را در یک لیتر آب به اضافه ۲۰۰ سی سی گلاب می‌‌ریزیم و دمای مایع را به دمای جوش می‌‌رسانیم. این عمل می‌‌تواند در هر ظرفی که بتواند آب را به دمای جوش برساند مانند یک قابلمه ساده انجام شود. هنگامی‌که دمای آب به دمای جوش رسید طبق روش سنتی با استفاده از یک حوله ۱۵ دقیقه این بخور را استنشاق کرد. بابونه بخاطر خاصیت روشن کنندگی و خاصیت تحلیلی که دارد جوش‌های سرسفید و سرسیاه را از بین می‌‌برد و بعضا دیده می‌‌شود که جوش‌ها را باز می‌‌کند و تخلیه جوش راحت‌تر صورت می‌‌گیرد. ممکن است در ابتدا فرد احساس کند که رنگ جوش گرایش به قرمزی پیدا کرده است که این مسئله طبیعی می‌‌باشد و منجر به باز شدن جوش و تخلیه مواد درون جوش می‌‌گردد. اکثر افراد دارای پوست چرب می‌‌باشند، این دسته افراد از بخور بسیار احساس خوبی دارند اما اگر کسی دارای پوست خشکی می‌‌باشد باید به این نکته توجه کند که بخور مقداری پوست راخشک می‌‌کند. این قبیل افراد باید پس از بخور از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنند که درحقیقت با این کار هم از فواید بخور بهره‌مند می‌‌گردند و هم اینکه رطوبت را به پوست خود می‌‌بخشند. دلیل این امر این می‌‌باشد که پس از بخور منافذ پوست باز می‌‌گردد و پوست جذب بهتری برای رطوبت خواهد داشت.

تغذیه
یک بحث مهم و اساسی در زمینه جوش است و زمینه درمانی گسترده ای را برای پزشک معالج باز می‌‌کند. باید توجه شود که جوش یک بحث طولانی مدت است و اکثر بیماران مراجعه کننده به این مسئله اشاره دارند که یکی دو سال است اسیر جوش هستند و معمولا آخرین روش درمانی را که برای رفع و درمان جوش‌های خود انتخاب می‌‌کنند طب سنتی و یا طب ایرانی است. در بحث غذا درمانگر می‌‌بایست با اصلاح رژیم غذایی بیمار شرایطی را فراهم آورد که خیال بیمار را برای همیشه از عارضه جوش آسوده کند اما این کار باید آرام آرام صورت گیرد. معمولا افرادی که دارای تعداد زیادی جوش هستند دچار پرخوری می‌‌باشند و این افراد گرایش زیادی به گوشت و شیرینی جات دارند. در مانگر می‌‌بایست به عنوان توصیه از بیمار بخواهد که میزان مصرف گوشت و شیرینی جات را کاهش دهد. توصیه می‌شود که یک روز در هفته آش گشنیز ( گشنیز طبع سرد و خشک دارد، و التهاب پوست را می‌‌گیرد) درست کرده و میل نمایند (در این آش از گوشت و مرغ نباید استفاده کرد و می‌‌بایست آن را با گشنیز زیاد، درست کرده و مواد دیگری مانند شنبلیله، تره، جعفری و با توجه به فصل سال از برگ چغندر و یا برگ اسفناج نیز استفاده شود). همچنین چون از این آش به عنوان یک وعده غذایی استفاده می‌‌شود می‌‌توان مقداری برنج نیز به آن افزود. بیمار یک روز در هفته را می‌‌بایست به عنوان روز رژیم خود انتخاب کرده و در آن روز یک پیاله از این آش را به عنوان صبحانه، یک پیاله میان وعده، یک پیاله نهار، یک پیاله عصرانه و یک پیاله به عنوان شام میل نماید. این عمل و این رژیم غذایی باعث پاکسازی روده می‌‌گردد.پس از پاکسازی روده، طبق قانون خلا، مواد می‌‌توانند از سایر سطوح به سمت روده کشیده شوند یعنی طبیعتی که مواد را دارد به سمت پوست دفع می‌‌کند (و جوش ایجاد می‌‌شود) حال مواد را به سمت روده دفع می‌‌کند. این دسته افراد پس از مدتی آش را به عنوان یک رژیم غذایی می‌‌پذیرند و از این سبک زندگی و طبعات مفید درمانی پس از آن لذت خواهند برد.

خواب و بیداری
در مبحث خواب مهمترین نکته‌ای که باید در مورد افراد دارای جوش لحاظ شود میزان خواب کافی است و این دسته افراد می‌‌بایست موقع طلوع آفتاب بیدار شوند. برای اغلب خانم‌ها رنگ چهره بسیار مهم است، این دسته از خانم‌ها باید به این نکته توجه کنند زمانی که صبح می‌‌شود و هنگام طلوع آفتاب روح انسان چون از جنس نور است به سطح بدن می‌‌آید و سفارش بسیار شده است که انسان در این زمان از خواب بیدار شود و افرادی که در این زمان بیدار می‌‌شوند معمولا افرادی هستند که برق چشم زیادی دارند، عدم خواب در زمان مناسب و به میزان کافی منجر به حس کسالت در طی روز می‌‌گردد .به این دسته افراد توصیه می‌‌گردد تا به آرامی‌‌به اصلاح عادت خواب خود بپردازند. توصیه می‌‌گردد شب‌ها پیش از خواب مقداری کاهو میل گردد چون با خوردن کاهو خون انسان خوشرنگ می‌‌گردد (کاهو مرقق است و سبب رقیق شدن خون می‌‌گردد). کاهو می‌‌تواند در قالب یک سالاد کاهو میل شود. این سالاد شامل مقدار زیادی کاهو، هویج پخته رنده شده، مقداری پودر نعناع ، مقداری پودر سیر، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و اگر می‌‌خواهید حالت رژیمی ‌‌نیز به این سالاد بدهید بهتر است تکه‌های نان جو نیز به آن اضافه کنید.

احتباس ،یبوست و استفراغ
جهت درمان جوش این قبیل افراد ‌‌باید ابتدا اجابت مزاج سهل صورت گیرد. توصیه می‌‌گردد صبح‌ها یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک فنجان آب داغ به صورت ناشتا میل گردد. این سبب اجابت مزاج و خوشرنگی رنگ پوست می‌‌گردد و همچنین می‌‌تواند مواد زائد تجمع یافته در زیر پوست را به سمت بیرون بکشد.

ماسک‌هایی برای پوست‌های جوش‌دار
اسپری گلاب: یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ماسک‌ها اسپری گلاب است.گلاب منافذ پوستی را می‌‌بندد، از شل بودن و افتادگی پوست جلوگیری می‌‌کند و هم اینکه نمی‌‌گذارد پوست دوباره دچار جوش گردد. اسپری گلاب از آن جهت که گلاب قابض است برای درمان منافذ باز پوستی بسیار کارا می‌‌باشد.


ماسک شوید و بابونه: یک قاشق غذاخوری از شوید و بابونه را در یک لیوان آب دم گردد و بعد این را صاف کرده و روزی دو سه بار پوست را با این مایع شستشو دهد. این ماسک بیشتر برای جوش‌های سرسفید و سرسیاهی که هنوز عمیق و فراگیر بر روی سطح پوست نشده‌اند، توصیه می‌‌گردد.


ضماد آرد گندم و سکنجبین: قطره قطره سنکنجبین ( در صورت نبودن سکنجبین از سرکه می‌‌توان استفاده کرد اما سرکه را می‌‌بایست با آب مخلوط کرده چون ضماد با سرکه خالص بسیار تند و تیز می‌‌شود) را بر روی پودر آرد گندم اضافه کرده تا حدی که به قوام ماسک برسد. این ماسک را می‌‌توان برای پوستی استفاده کرد که خیلی التهاب ندارد.


ضماد حنا: برای افرادی که پوست آنها دارای التهاب می‌‌باشد یک توصیه ساده این است که حنای بی‌رنگ را تهیه کرده و به آن روغن زیتون را قطره قطره اضافه کرده تا به قوام ماسک برسد و این را بر روی نواحی دارای جوش‌های قرمز رنگ بگذارند. توصیه کلی در استفاده از ماسک‌ها این است که جهت جلوگیری از بروز هرگونه آلرژی پوستی بهتر است پیش از استفاده از ماسک‌ها افراد آنها را بر روی پوست نواحی دست و بازوی خود تست کنند.

ورزش
اگر فردی که دچار جوش است جوان است و از نیرو وانرژی کافی نیز برخوردار می‌‌باشد بهتر است یک رژیمی‌‌ورزشی مناسب را برای خود انتخاب و به آن عمل کند. برای درمان جوش ما نیازمند ورزشی هستیم که نفس انسان به شماره بیافتد، صورت فرد سرخ رنگ شود و فرد عرق کند. این عرق سبب بالا بردن حرارت بدن شده و ماده زائد تجمع یافته زیر لایه‌های زیرین پوست (ماده جوش) پخته شده و چون نزدیک به سطح پوست است از طریق پوست دفع می‌‌گردد لذا به افرادی که دارای جوش‌های بزرگی می‌‌باشند می‌‌توان توصیه کرد که جهت درمان جوش‌های خود از سونا استفاده کنند. این نکته قابل ذکر است که پیاده‌روی به عنوان یک ورزش برای درمان جوش از دیدگاه طب سنتی پذیرفته نیست.

شل بودن پوست و لک‌های پوستی
درمان بسیار ساده اما در عین حال بسیار عملی برای این موارد استفاده از لایه‌ بردارهای طبیعی مانند آرد باقالی می‌‌باشد. قطره قطره شیر را به یک قاشق مرباخوری آرد باقالی به همراه نصف قاشق غذاخوری پودر کتیرا اضافه کنید. زمانی‌که به قوام یک ماسک رسید این ماسک را بر روی تمام نواحی لک‌دار بگذارید. این کار باید از زمان کم مانند ۱۰ دقیقه شروع گردد و به مرور زمان، زمان ماسک‌گذاری افزایش یابد تا حدود ۳۰ دقیقه برسد. بهتر است در مدت زمانی که پوست توسط ماسک پوشیده شده است جهت بهتر عمل کردن کتیرا پوست توسط یک پنبه آغشته به آب گرم مرطوب شود. پس از مدت زمان ماسک‌گذاری پوست می‌‌بایست با شیر یا آب گرم شسته شود. به مرور زمان شاهد از بین رفتن لکه‌های پوستی و قوام پیدا کردن پوست خواهیم بود.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:46 | نويسنده : sasy0098 |

داروی گیاهی ضد جوش صورت و بدن

تاریخ: 1394/2/8

 

 

داروی گیاهی ضد جوش صورت و بدن

 

در طب گیاه درمانی،اعتقاد ما بر این است که 5 عامل اصلی در بروز جوش صورت و بدن نقش عمده دارد((در حقیقت هرعاملی که باعث کم کاری کبد شود و یا در انجام کار هورمونهای بدن خِلل انجام دهد)):


1)-چربی:غذاهای چرب-انواع تخمه(کدو- آفتاب گردان)-تخم مرغ و ...


2)-سودا:چای-کاکائو-قهوه-بادمجان-گوجه فرنگی و...


3)-اعصاب:افراد آشفته و عصبی و دارای استرس به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونهای بدنشان زودتر جوش می زنند.


4)- مصرف بیش از اندازه غذاها با طبیعت گرم(کاهش عملکرد کبد).


5)-نظافت پوست:عامل باکتری ها همواره منتظرند که از منافذ پوست آلوده که مکان مناسبی برای رشد آنهاست استفاده کنند(جوشهای چرکی).


روشهای پیشگیری:


الف)نظافت پوست:


شستشو با صابون گیاهی ملایم(صابون گل بابونه- صابون مغز بادام و...)


البته کسانی که دارای پوست خشک هستند پس از شستشو با صابون حتماً از کرم های گیاهی مخصوص که به آنها حساسیت ندارند استفاده کنند(کرم های گل بابونه-همیشه بهار و ...)


ب)رعایت در مصرف مواد غذایی


ج)داشتن آرامش و اعصاب راحت(بدون استرس)

 


<<نسخه های سبز طلایی ضد جوش صورت>:


نسخه اول): یک قسمت عرق یونجه+یک قسمت عرق کیالک یا کاسنی+یک قسمت عرق خارشتر+یک قسمت آب


مواد بالا را به صورت مخلوط در یک لیوان روزی دو نوبت عصر و شب میل کنید.


کارخانه تولیدکننده عرقیات مهم است موقع خرید به مارک عرقیات دقت کنید (من مارک ترگل را پیشنهاد می کنم).


نسخه دوم):200 گرم عناب را با 200 گرم زرشک کوهی ابتدا شسته ، کمی کوبانده وداخل ظرف پلاستیکی ریخته و حدود 2 لیتر آب به آن اضافه کنید (داخل یخچال نگهداری کنید)،پس از حدود 10 ساعت روزی 2 لیوان از آب آن را میل کنید.((کسانی که دارای فشار خون پایین هستند از این روش استفاده نکنند)).

 


زیبایی ،هدیه ای است که خداوند به همه ما انسانها عطا فرموده،خداوند را شاکر باشیم و در حفظ آن بکوشیم.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:45 | نويسنده : sasy0098 |

طب سنتی و روش های درمان جوش صورت و بدن         

جوش صورت 

شاید شما هم از دسته افرادی باشید که مدتها با جوش صورت و بدن در گیر هستند. که گاهی با مصرف برخی مواد غذایی ، لوسیون ها و حتی مواد طبیعی بهتر و یا بدتر می شوند. راه های بسیاری برای درمان این مشکل وجود دارد که باید ابتدا در رابطه با علل ایجاد کننده این مشکل آشنا شویم و سپس به سراغ درمان برویم.پس تا درمان نهایی این مشکل با ما همراه باشید.

 عوامل ایجاد جوش صورت و بدن

مواردی که در حال مطالعه آنها خواهید بود از عوامل موثر در ایجاد و تشدید جوش های صورت و بدن هستند.

  • چربی پوست : چربی زیاد پوست صورت و بدن که از شایعترین عوامل ایجاد جوش است ترشحات چربی وقتی برای خارج شدن از پوست مسیری نداشته باشند باعث تشکیل غده های چربی شده که گاهی با نرسیدن غده به سطح پوست باعث تشکیل جوش های زیر پوستی می شوند که در این باره باید به این نکته اشاره کنیم که برای متعادل کردن چربی پوست باید از مصرف مواد غذایی چرب به ویژه مواد غذایی که دمای ذوب بیش از دمای بدن یعنی 37 درجه دارند خودداری کرد و همچنین موادی مانند سس مایونز. بیشتر از روعنهای مایع برای تهیه غذا استفاده کنید در اینجا یادآور می شوم که مواد قندی که در طول روز مصرف می کنیم مانند : نوشابه ، انواع مربا ، شربت ها و به ویژه انواع شکلات وقتی وارد دستگاه گوارش می شوند کبد برای اینکه با بالا رفتن قند مقابله کند با ترشح آنزیمی قند اضافه را تبدیل به چربی می کند پس در مصرف انواع مواد قندی تجدید نظر کنید.
  • شیرینجات : مصرف انواع شیرینجات قنادی به ویژه شیرینجات تازه و دارای خامه ، گردو و انواع مغز ها و شکلات باعث شدت این مشکل خواهد شد گاهی محبت پدرها و مادر ها در سنین پایین تر که جایزه هایی را شکلات و یا از مواد قندی فراوان تشکبل شده را به کودکان خود می دهند غافل از اینکه در سالهای آینده مشکلاتی مانند انواع جوش ها ، لکه ها و گاهی هم اگزما گریبانگیر عزیزانشان خواهد شد پس بیایید از همان دوران کودکی تنقلات طبیعی که در حال فراموش شدن هستند را به کودکان خود بدهیم تا در آینده نه تنها مشکلات اینچنینی نداشته باشند بلکه آینده سازان فردا با دارا بودن پوستی صاف و شاداب ذهنی باز برای حل مسائل داشته باشند تا درگیر باشند.
  • اصلاح : گاهی اصلاح که به همراه در آوردن موهای زاید انجام می شود در اثر فشار هایی که به پوست وارد می شود پوست دچار التهاب می شود و به صورت جوش نمایان می شود .
  • لوازم و مواد آرایشی : گاهی استفاده از مواد آرایشی و پاک نکردن اصولی این مواد و اکتفا به پاکسازی پوست با دستمال و حتی با آب بدون استفاده از مواد شوینده اسیدی و قلیایی محیطی را برای رشد این باکتری ها آماده می کند که باعث پیشرفت و یا ماندگاری بیشتر جوشها می شود.
  • تماس موی سر با پوست : گاهی پوست حساس بوده و با تماس موی سر با پوست صورت باکتری از مو به پوست منتقل و باعث جوش می شود مخصوصا این مسئله در مورد افرادی که از موادی مانند روغن و ژل استفاده می کنند بیشتر دیده می شود.
  • کرم های ضد آفتاب : در صورتی که بر جسب کار و فعالیتی که انجام می دهید مجبور به استفاده از کرم های ضد آفتاب هستید باید به این نکته اشاره کنم که بهترین کرم های ضد آفتاب با لایه های حفاظتی مختلف بعد از گذشت دو ساعت کارایی خود را از دست داده و خود ماده ای مخرب برای پوست خواهند شد. در زمان مصرف کرم های ضد آفتاب با در نظر گرفتن زمان گقته شده پوست را با استفاده از صابون های آنتی باکتریال شستشو کرده و پس از خشک کردن پوست کرم خود را تجدید کنید. در صورت امکان از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.
  • تغییرات هرمونی : تولیـد و ترشح زیاد چربی در غدد که تواند به علت ارثی بودن یا پرکاری تیروئید و یا که با توجه به سن بلوغ در خانم ها و آقایان که گاهی میزان هورمون در سطح طبیعی می باشد ولی پوست به این مقدار طبیعی نیز حساس است. به همر ریختگی هرمونی می تواند باعث ایجاد و تشدید جوش شود.
  • چاقی و اضافه وزن : چاقی ، اضافه وزن که از مواردی برای ابتلا به جوش بوده و همچنین علاقه به مصرف مواد چرب و پر انرژی که گاهی همراه با ادویه فراوان نیز هستند به ویژه خوردن غذاهای ساندویچی که حتی دیر هضم بوده و تولید یبوست در افراد می کنند را باید با جدیت هرچه تمام تر از برنامه غذایی روزانه حذف کرد.
  • تعریق : تعریق در فصل گرما و یا حضور در مناطق و یا محل هایی که باعث تعریق زیاد می شود و شستشو نکردن پوست به صورت منظم یکی دیگر از عوامل شایع جوش است.
  • نور ماوراء بنفش : یکی دیگر از عوامل شایع تشدید جوش در تابستان نور خورشید است که توصیه می کنم در این فصل از کلاه و یا نقابهایی که بر روی پیشانی قرار می گیرد و نقش سایه بان برای پوست را دارد استفاده کنید تا کمتر نور ماوراء بنفش خورشید را جذب کنید.
  • دستکاری جوش : دستکاری و یا ترکاندن این جوش ها باعث باقی ماندن جای آنها می شود در صورت امکان کمتر مقابل آینه بروید که نگاهی جهت شمارش و حفظ مکان جوش ها کنید.
  • استرش و تنش روحی : استرس های روحی یکی دیگر از عوامل ایجاد و تشدید این جوش ها هستند که باعث نا اختلال در دستگاه گوارش و از بین رفتن و ضایع شدن برخی مواد غذایی ، ویتامین ها و همچنین باعث بیشتر شدن میل به خوردن مواد قندی می شود.
  • مشکلات کبدی : غذاهای دیر هضم و چرب مانند تخم مرغ ، ماکارونی و بسیاری غذاهای چرب و پر ادویه دیگر که نیازمند به ساعت هضم طولانی باشند شما را دچار مشکلات کبدی می کنند که مشکلات کبدی مانند کبد چرب در ایجاد و تشدید جوش صورت نقش مهمی دارد پس از مطلع شدن از این موضوع باید در صدد درمان این مشکلات باشید.
  • زندگی در مناطق با آب و هوای آلوده : زندگی در شهرهای بزرگی مانند تهران که درصد آلودگی در هوا بسیار زیاد است و با توجه به پوست چرب و خاصیت جذب هر نوع آلودگی موجود در هوا و همچنین مصرف آب های آلوده حتی جهت شستشوی پوست در ایجاد و تشدید جوش نقش موثری دارند. توصیه می کنم با در نظر داشتن عوامل گفته شده با هر بار خارج شدن از منزل و محل کار و برگشت دوباره پوست را با استفاده از لیف بسیار نرم و صابون های آنتی باکتریال شستشو کنید.
  • میوه ها ، تنقلات ، آجیل : میوه هایی مانند : موز ، خرما ، انگور ، انجبر ، انبه ، خربزه ، گرمک ، طالبی ، تنقلاتی مانند : چیپس ، پفک ، شکلات ، کیک ، بیسکویت ، انواع بستنی ، شیر موز ، شیر انبه ، مغز گردو ، پسته ، بادام زمینی ، بادام هندی ، تخمه آفتابگردان ، انواع آجیل و اونواع تنقلات چرب ، شیرین و پر انرژی در ایجاد و تشدید جوش ها نقس دارند.
  • مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده : مصرف مواد غذایی که دارای مواد نگهدارنده بوده که باعث مشکلات کبدی و همچنین جوش می شود توصیه می شود که در ابتدا مصرف این مواد را کم و در نهایت قطع کنید حتی مواد غذایی که در منزل تهیه و به مدت های طولانی در فریزر نگهداری و بارها گرم می شوند در ایجاد و تشدید انواع جوش ها نقش دارند.
  • لبنیات : مصرف لبنیات پرچرب مانند ماست پرچرب ، شیر پرچرب ، خامه و حتی پنیر های خامه ای مشکلات چوش ها را تشدید می کنند پس در هنگام خرید لبنیات کم چرب را برای مصرف انتخاب کنید.
  • یبوست های طولانی : یبوست یکی از عوامل شایع مشکلات پوستی مانند لکه و جوش صورت است که اگر دچار این مشکل هستید باید در ابتدا با تصحیح مواد غذایی سعی در رفع یبوست داشته باشید زیرا بسیاری از مواد چرب و مضر باید از طریق روده ها و دستگاه گوارش دفع شوند.
  • تغییرات هرمونی در خانم ها : عقب و یا جلو شدن زمان سیکل ماهانه در خانم ها یکی دیگر از عوامل جوش است که ریشه در استرس و مشکلات روانی دارد.
  • قهوه و نسکافه : مصرف قهوه و نسکافه را به دلیل مقدار زیاد کافئین موجود در این مواد به حداقل برسانید.
  • گوشی موبایل : می توان گفت که گوشی موبابل یکی از آلوده ترین وسایلی است که ما روزانه حتی شبها استفاده می کنیم.
  • رو بالشتی : روبالشتی هم که در طول شب تا صبح حدود 8 ساعت با پوست ما در تماس است یکی دیگر از موارد آلوده است که باید در حفظ و بهداشت آن دقت بیشتری کرد.

طب سنتی و روش های درمانی جوش صورت و بدن

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که درمان جوش ها نیازمند به صبر و حوصله بوده و در ضمن روش های درمانی مورد بحث از بهترین روش های درمانی در طب سنتی هستند که با اجرای این روش ها البته با توجه به رعایت مواردی که ذکر شد نه تنها جوش های صورت و بدن را رفع کرده حتی پوستی روشن و شاداب نیز خواهید داشت.

  • ورزش مرتب و منظم : در ابتدا باید به این نکته اشاره می کنم که ورزش مرتب و منظم در رفع جوش ها و خونرسانی به قسمت های مختلف پوست بسیار مناسب بوده و باعث درمان این مشکلات می شود اما باید بعد از هر جلسه ورزش استحمام را فراموش نکنید.
  • خواب : سعی در تنظیم ساعت خواب داشته باشید زیرا خواب کافی در طول شبانه روز به کاهش استرس و مشکلات عصبی کمک فراوانی خواهد کرد پس هر شب راس ساعتی معین به رختخواب بروید و صبح زود هم بیدار شوبد.
  • میوه ، سبزیحات و سالاد : استفاده از انواع میوه ها به ویژه مرکبات و میوه هایی با طبع سرد میوه هایی مانند : آلبالو ، توت ، شاه توت ، توت فرنگی ، لیموترش، سیب ، هندوانه ، آلو ، زردآلو ،آلوی سیاه ،گلابی ، نارنگی ، پرتقال ، گریپ فروت ، بکرایی و سبزیجات و سالاد فراوان به همراه غذا به دلیل فیبر فراوان و کمک به دستگاه گوارش که نقش مهمی در از بین رفتن جوش ها دارد توصیه می شود. گاهی به صورت روزانه مقداری کاهو یا خیارسبز را به همراه سیب درختی با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری آب گرفته و میل کنید.
  • غذاهای دریایی : مصرف مرتب غذاهای دریایی در درمان انواع جوش تاثیر مثبت دارد به شرطی که از ادویه های تند خبری نباشد.
  • آب : مصرف روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب که این عنصر حیاتی با کمک به کلیه ها ، کبد و همچنین ایجاد تعریق و دفع سموم از این طریق به درمان جوش صورت و بدن کمک بسزایی خواهد کرد. پس مصرف روزانه آب را فراموش نکنید.
  • صابون مناسب : استفاده از یک صابون مناسب به صورت شستشو چند  بار در طول روز  در جهت درمان یکی دیگر از قدمها به سوی موفقیت در درمان جوش است که توصیه می شود از صابون گوگرد 10% برای شستشوی بدن و از صابون سفیداب مغز بادام برای شستشوی صورت که با استقاده از لیف بسیار نرم و بدون ایجاد فشار و زخمی کردن جوش ها انجام شود بسیار مناسب خواهد بود.
  • لیموترش تازه : مصرف خوراکی و ماساژ لیموترش تازه بر روی پوست نه تنها باعث درمان جوش های صورت می شود بلکه باعث روشن شدن پوست نیز شده و بسیاری اثرات درمانی دیگر نیز دارد. هر روز یک عدد لیمو ترش را از وسط نصف کرده و به همراه تمام وعده های غذایی و با فشردن و آب گرفتن داخل غذا میل کنید این عمل کمک به هضم غذا و کمک به تصفیه خون که وظیفه کبد است خواهد کرد و برای صورت با ماساژ به صورتی که هیچ فشاری به پوست وارد نکنید ماساژ داده و چند دقیقه بعد پوست را شستشو کنید این عمل باعث از بین بردن محیط آلوده ای که باکتری های سطح پوست برای زندگی استفاده می کنند خواهد شد.
  • زرشک سیاه یا زرشک آبگیری : این نوع زرشک که به رنگی تیره متمایل به سیاه بوده و برخلاف زرشک پلویی دارای هسته است را به مقدار 250 تا 500 گرم تهیه و پس از پاکسازی و شستشو با 8 تا 12 لیوان آب به مدت 24 ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس کرده در یخچال نگهداری و هر روز صبح یک لیوان و هر شب یک لیوان از صاف کرده را میل کنید 
  • خاکشیر : مقدار 2 قاشق خاکشیر را هر شب به همراه یک لیوان آب خیس کرده و هر صبح مقداری آب لیموترش و عسل را اضافه کرده و میل کنید.
  • سرگل بنفشه : سر بنفشه یکی از گیاهان دارویی با طبع سرد بوده و در درمان مشکلات کبدی و همچنین مشکلات پوستی دارای سابقه طولانی است .برای این منظور مقدار 2 قاشق از سرگل بنفشه را هر شب با یک لیوان آب خیس کرده و روز بعد صاف کرده و میل نمایید همچنین توصیه می شود که تفاله باقی مانده را روی به صورت ماسک روی صورت قرار داده و پس از گذشت 10 دقیقه پوست را با آب ولرم بشویید.
  • جوانه گندم : جوانه گندم به صورت تازه و حتی خشک به دلیل فراوانی ویتامن های گروه ب و همچنین فیبر در درمان این مشکلات تاثیر بسیار داشته و توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم و یا از خشک برای غذا و سالاد بهره ببرید همچنین می توان مقداری از پودر جوانه را به همراه  مقداری شیر کم چرب به صورت ماسک روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شستشو کنید.
  • ماسک طبیعی ضد جوش و روشن کننده : اینماسک که نه تنها درمان بسیار مناسبی برای جوش صورت است بلکه بک ماسک روشن کننده فوق العاده نیز است.

مواد لازم

  • خیار سبز متوسط 1 عدد
  • روغن زیتون 1 قاشق چایخوری
  •  لیموترش تازه 1 عدد
  • عسل یک قاشق چایخوری
  • بابونه شیرازی 1 قاشق مرباخوری

روش مصرف

این ماسک یکی از طبیعی ترین ماسک ها برای پوست بوده که ضمن اثر بخشی مناسب برای پوست و دارای اثر ویتامینه نیز هست که توصیه می شود روزانه یک بار و زمانی که قصد خارج شدن از محل کار ، منزل و یا قصد رفت و آمد در مقابل نور مستقیم آفتاب را ندارید مبادرت به مصرف این ماسک کنید. ابتدا پوست را با آب گرم و صابون شستشو کرده سپس بابونه را همراه با دو استکان آبجوش دم کرده پوست را بخور داده سپس لیموترش تازه را آب گرفته به همراه مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده روی پوست قرار داده و پس از گذشت 15 دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو کنید.

  • مخلوط عرق شاه تره و عرق کاسنی : مخلوط عرق کاسنی و شاه تره به صورت مساوی و مصرف روزانه دو لیوان که یک لیوان بین صبح و ظهر و یک لیوان بین عصر و شب میل شود بسیار اثر بخش بوده و دوره درمان را کوتاه تر خواهد کرد.
  • مخلوط عرق بید و کاسنی : مخلوط عرق بید و کاسنی به صورت مساوی و مصرف به صورت روزانه به جای آب در روند پیشرفت هر چه سریعتر به سوی درمان تاثیر عالی دارد.
  • گلاب : استفاده از گلاب هم یکی از راههای پیشگیری و همچنین درمان جوش‌های صورت است. برای این کار بهتر است صورت خود را هر روز با گلاب شستوشو دهید. البته بهتر است این کار قبل از خواب انجام شود تا گلاب مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بماند.
  • درمان جوش صورت بعد از اصلاح : مقداری سفیداب نقره را به همراه عرق بید به صورت ماسک بعد از هر بار اصلاح روی صورت ماساژ داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شستشو کنید این نوع درمان یکی از بهترین و قدیمی ترین درمانهای جوش صورت بعد از اصلاح است که هم برای خانم ها و هم برای آقایان بسیار مفید خواهد بود.
www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:43 | نويسنده : sasy0098 |

سنگ کلیه پدیده ای است که معمولًا باعث درد در پھلوی راست یا چپ میشود.سنگ دستگاه ادراری یکی از ناراحت کننده ترین بیماری ھا است.
اغلب بیماران مبتلا به سنگھای کلیه معمولًا در سالھای اولیه بلوغ مراجعه می کنند . بطور کلی سنگھای کلیه در مردان 4 برابر زنان است انواع مختلف سنگ ادراری وجود دارد ولی اغلب سنگھا از جنس کربنات کلسیم ھستندانواع دیگر سنگھا عبارت اند از:

استروایت یا عفونی، اگزالاتی و اسیداوریکی. سنگ ھا در لگنچه،میزنای،مثانه ودر پیشابراه دیده می شوند.

 رژیم غنی ازکلسیم - سدیم - پروتئین و ھمچنین عدم تحرک افراد، در ابتلا به سنگ نقش مھمی دارد .درد حاد اغلب ناشی از گیرکردن سنگ در مجاری ادراری است وگرنه خود سنگ اغلب علامتی ندارد. انسداد، عفونت، خیز درد شدیددر منطقه دنده ای مھره ای، تھوع،استفراغ و اسھال است. درد بسیار شدید و شبیه به درد زایمان است، یا خون ادراری در این افراد دیده می شود.

ھدف فوری درمان درد و ھدف طولانی جلوگیری از تخریب نفرون است. نفرون نام واحدھای ساختاری کلیه است که لوله پیچیده ای متشکل از یک لایه بافت پوششی است و در یک انتھا بسته و در انتھای دیگر به درون لگنچه باز می شود. سنگ کلیه می تواند کشنده باشد
افرادی که سنگ کلیه داشته یا دارند بھتر است ھر شب 1 لیوان چای دارچین غلیظ بنوشند(حتی در مرحله شروع درد میتوانند از)این چای که دستور تھیه آن در مطلب بعدی نوشته میشود استفاده کنند

توجه:در زمان شروع درد در کنار پنجره یا جایی که بتوانید نفس عمیق ھمراه با اکسیژن داشته باشید 2 تا 3 دقیقه نفس عمیق بکشید



جھت دفع سنگ:

یک ھندوانه 2 تا 3 کیلویی را در نظر گرفته با پوست بشویید و با گفتن نام خدا آن را با پوست خرد کرده و در قابلمه بریزید (قابلمه خالی و بدون آب باشد) سپس زیر گاز را روشن کنید و پس از جوش آمدن 1 عدد چوب دارچین حدود 10 سانتیمتری را در آن انداخته و درب قابلمه را بسته و پس از 30 تا 35 دقیقه بدون برداشتن از روی گاز با گوشت کوب شروع به له کردن آن میکنیم(ھندوانه را با پوست له میکنیم) و مجدد 10 تا 15 دقیقه میگذاریم بعد از له شدن بجوشد

سپس از روی حرارت برداشته و صبر کنید تا ولرم شود بعد آن را صاف کرده و چوب دارچین را مجدد داخل قابلمه ای که آب صاف کرده را در آن ریختیم میاندازیم بماند
نکته مھم : در ھنگام نوشیدن این معجون حتما بنشینید چون ایستادن باعث فشار به مثانه و تخلیه سریع آن میشود.
بین ساعت 5 تا 7 عصر کنار تخت نشسته و 1 لیوان آب ھندوانه صاف شده را با 1 قاشق مربا خوری عسل و چوب دارچین را درون لیوان انداخته و به آرامی میل شود
بعد از نوشیدن روی تخت دراز بکشید بعد از حدود 45 دقیقه احساس درد خواھید کرد عمل دفع را انجام داده مجدد به تخت برگردید و لیوان دوم را میل کنید بعد از انجام عمل دفع پس از لیوان دوم ، سومین لیوان را میل کرده تا 2 ساعت بعد از خوردن این سه لیوان عمل دفع سنگ باید انجام شود.

اگر دفع انجام نشد 45 روز بعد مجدد آن را تکرار کنید.

موارد قابل توجه:

1_اگر ھنگام شروع درد در صبحگاه باشد میتوانید آب ھندوانه و عسل را بنوشید ولی بین 5 تا 7 عصر ھم حتما 2 تا 3 لیوان میل شود

 2_کسانیکه خلوص خون یاخونشان کم است و خون سنگ ساز است و مصرف کلسیم و اسید اوریک سنگ ساز شده است بین 5 تا 7 عصر حداقل 2 لیوان میل کنند

3_کسانیکه سودایی مزاج ھستند یا رماتیسم دارند یا سردی خیلی زود اثر دارد حتما در ھر لیوان 1 قاشق مربا خوری دارچین ھم اضافه کنند. اما ساعت میل کردن این افراد باید بین 9 تا 11 شب 2 تا 3 لیوان و بین 11 شب تا 1 بامداد مابقی که مانده را بخورند
4_کسانیکه مشکل خون ندارند ولی بصورت ارثی سنگ کلیه دارند فقط بین ساعت 11 تا 1 بامداد 2 تا 3 لیوان میل کنند
5_کسانیکه نه مشکل اسید اوریک و نه مشکل ارث دارند فقط چاقی علت داشتن سنگ است 9 تا 11 شب 2 تا 3 لیوان میل کنند ادامه بین ساعت 11 تا 1 بامداد

6_ھمراه با ادرار دفع سنگ انجام میشود. اگر دفع سنگ ھمراه با خون باشد نشانه این است که احتمالًا سنگ خارا بوده است

در ضمن هندوانه دیمی باشد بهتر است.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:36 | نويسنده : sasy0098 |
1. درمان و پیشگیري از بیماريها را از اصلاح تغذیه شروع کنید. به پزشکانی که پیرامون تغذیه با شما گفتگویی ندارند اعتماد نکنید، خواه حجامتگر باشند یا پزشک عادي، متخصص باشند یا فوق تخصص!

چرا که اصلاح مزاج و پاکسازي ارتباط عمیقی با بهتر نتیجه گرفتن از حجامت دارد. مصرف منضج و مسهل همانطور که قبلاً توضیح داده شد قبل از حجامت اثر درمانی آن را بسی افزایش میدهد.

2. تمام داروهاي شیمیایی از قبیل قرصها و آمپولها و روشهاي جراحی داراي عوارض خطرناکی میباشند، بنابراین از درمانهاي کم خطر و کم عارضه تر بهره بگیرید. حتی استامینوفن و آسپیرین عوارضی شدید در زمینه سازي سرطان کبد دارند و آسپیرین علاوه بر آن زمینه سکته هاي مغزي را مهیا کرده و خود موجب سکته میشود. شاید به جرأت بتوانیم ادعا کنیم که 70 %بیماريها، ناشی از داروهاي شیمیایی است که در طب جدید براي درمان تجویز میشود.

3. هیچگاه با شکم گرسنه حجامت نکنید چرا که این کار موجب خروج مقدار زیادي خون تمیز بجاي خون کثیف میشود.

4. سعی کنید حجامتها را بر اساس روزهاي ماه قمري تنظیم کنید. چراکه حجامت بر اساس ماه قمري تعیین میشود و هر روز آن داراي خواص ویژهاي میباشد.

5. انجام حجامت در روزهاي سیزدهم الی بیست و هفتم ماه قمري مطلوبتر است.

6. حجامت در روزهاي چهارشنبه و جمعه از لحاظ مفید بودن و ضرر داشتن مورد تردید است مخصوصا ظهر جمعه که منع شده است اما با خواندن آیته الکرسی و دادن صدقه درصورت تشخیص پزشک و ضروري بودن آن انجام میشود.

7. حجامت براي هر فرد بسته به طبع و مزاج وي متفاوت است.

8. حجامت براي مزاجهاي بلغمی که در هنگام حجامت بلغم بر آنها غلبه داشته باشد ممنوع است مگر آن که بلغم را با منضج و مسهل دفع کنند سپس در صورت عدم کم خونی حجامت کنند.

9. 24 ساعت قبل از حجامت باید از مصرف تخم مرغ اجتناب ورزید، چراکه همانگونه که تخم مرغ باعث چسبیدن مواد غذایی به یکدیگر می شود در خون هم به همین نحو عمل خواهد کرد.

10 . قبل و بعد از حجامت مصرف آب انار شیرین، شربت سکنجبین، عسلاب، شربت خاکشیر، بهلیمو، سیاهدانه، شربت بیدمشک و آب میوه هاي طبیعی مختلف مفید است، مشروط بر آن که سردي و گرمی شخص در نظر گرفته شود. ماءالشعیر براي مزاجهاي گرم مفید است، خوردن این مواد موجب رقیقتر شدن خون میشود.

11 . حتی المقدور بهتر است از 24 ساعت قبل تا 24 ساعت بعد از حجامت نزدیکی(مقاربت) نداشته باشید.

12 . حجامت براي بانوان هنگام دوران قاعدگی ممنوع است مگر آن که پزشک تشخیص ضرورت داده باشد.

13 . حجامت در روزهاي ماه مبارك رمضان ممنوع است و پس از افطار چنانچه حداقل 2 ساعت از افطار گذشته باشد بلامانع است، به شرط آن که توان شخص کافی باشد.

14 . حجامت از چهار ماهگی به بعد هیچ ضرري ندارد بلکه بسیار مفید است. حجامت در سنین کودکی باعث رشد قد و استحکام استخوانها میشود و ایمنی بدن را در مقابل سرماخوردگیها و بیماريهاي دیگر افزایش میدهد.

15 . براي سنین بیش از 60 سال زالودرمانی توصیه و ارجحیت به حجامت دارد.

16 . حجامت در افرادي که دچار بیماريهاي خونی مانند تالاسمی و سرطان خون و هموفیلی هستند باید با صلاحدید پزشک طب سنتی انجام شود.

17 . جنبه معنوي حجامت را رعایت کنید و با خواندن آیت الکرسی و داشتن وضو و زمزمه کردن صلوات اثرات حجامت را دو چندان کنید.

18 . تعداد دفعات حجامت براي افراد بسته به مزاج آنان متفاوت است. بهتر است با وضع فعلی هر کس حداقل 3 بار در بهار و 2 بار در پائیز حجامت کند.

19 . انواع حجامتها براي افراد مختلف در اندامهاي مختلف بدن انجام میشود. حجامت عام شایعترین حجامتهاست که بین دوکتف انجام میشود، اما حجامت در اندامهاي دیگر هر کدام خواصی در درمان و پیشگیري دارد. حجامت سر، حجامت ساق، حجامت سرین، حجامت اخدعین، حجامت ریه، حجامت کلیه و غیرو از انواع حجامتهاي توصیه شده در طب اسلامی ایرانی است.

20 . هنگام حجامت سیگار نکشید.

21 . پس از حجامت تا 24 ساعت کار سنگین انجام ندهید.

22 . تا 24 ساعت ترشی، ماهی، غذاي شور، چربی و غذاي سنگین نخورید.

23 . زخم حجامت را با عسل یا سرم آویشن یا طبیخ آویشن به تنهایی یا با گل ختمی و تخم گشنیز و روغن مرزنجوش مرهم کنید.

24 . پس از حجامت بهتر است 12 تا 24 ساعت استحمام نکنند.

25 . شستن محل حجامت تا 12 ساعت واجب و احتمال ضرر میرود و نماز خواندن پس از حجامت بلامانع است و طبق فتاوي مجتهدین نیاز به شستشو و استحمام نیست اما زمانیکه این ضرورت از بین رفت (بعد 12 ساعت)برای نماز بعدی باید بشوید  .

26 . اگر هنگام حجامت شخص دچار ضعف و سستی و یا بیحالی و بیهوشی شود، اولین اقدام آن است که سریعاً روي تخت یا زمین دراز بکشد و پاها را به حالت شیب دار قرار دهند تا خون به مغز باز گردد. در این حالت بدن عملیات جبرانی انجام میدهد و خونریزي حتی اگر لیوان حجامت هنوز روي بدن باشد بند میآید. عرق میکند و این عرق کردن نشانه بهبود وضع حجامت شونده است. معمولاً این ضعف و بیهوشی در آقایان اتفاق میافتد و بیشتر در اثر نوعی ترس درونی است و این که بدن افراد ذکور با خونریزي مانند بانوان آشنا نیست.

بهتر است هنگام بیهوشی مقداري آب به روي بیمار بپاشند و شربتی از آب و شکر یا عسلاب و امثال آن به وي بدهند. اگر بیهوشی شدید باشد ممکن است پس از بهوش آمدن دچار حالت تهوع و استفراغ شوند که این هم پس از مدتی برطرف میشود. اگر یکی دو روز پس از حجامت شخص دچار ضعف و سرگیجه شود با پزشک مشورت کند و با خوردن غذاهاي خونساز و داروهاي رساننده خون به اندامهاي بالایی این مشکل را برطرف کند. اگر در حالت غلبه بلغم حجامت صورت پذیرد معمولاً تا چند روز بعد ضعف و سرگیجه ایجاد میشود. در اولین حجامت این حالات در آقایان بخصوص جوانان بوجود میآید و در دفعات بعد بر طرف میشود.

27 . به هیچ وجه نگران سرایت بیماريهایی مانند ایدز و هپاتیت نباشید چرا که وسائل حجامت یک بار مصرف است و اغلب این شایعات از سوي سازمان انتقال خون براي تشویق مردم به خون دادن به نفع سازمان صورت میپذیرد.

28 . اگر به چیزي حساس هستید میتوانید هنگام حجامت آن را به محل حجامت بمالید. پس از چند بار متوجه میشوید که حساسیت شما از بین رفته است.

29 . حجامتها را در مدت تعیین شده توسط پزشک متخصص طب سنتی تکرار کنید تا اثرات حجامت را بخوبی و به وضوح مشاهده کنید.

30 . پس از حجامت از مصرف غذاهاي قوي و چرب به منظور جبران خون از دست رفته خودداري کنید زیرا که خون کثیف از بدن شما خارج شده است که براي بدن مضر بوده است.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:34 | نويسنده : sasy0098 |
تاريخ : سه شنبه هجدهم تیر ۱۳۹۲ | 22:1 | نویسنده :

روزه یکی از عبادات بسیار خوب اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند.  ولی متاسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت نکات کلیدی در روزه‌داری، نه تنها افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، بلکه دچار مشکلات جانبی خواهند شد که چندان سودمند نیست.
یکی از نکاتی که روزه ‌داران باید به آن دقت کنند این است که هرگز وعده سحری را حذف نکنند،

 زیرا این مساله به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی دارند (دانش‌آموزان) و یا کارگرانی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا افراد لاغر و آن هم در روزهای بلند فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.
روزه داری یکی از مظاهر امساک و انضباط می باشد و روزه دار منضبط می گردد تا یک مدل از غذا خوردن را رعایت نماید، علما که دارای عمرهای طولانی تری نسبت به عوام هستند نیز همگی اهل یک امساک و انضباط هستند و خود را ملزم به رعایت چارچوبها و تدابیر مربوط به مسائل جسمی و روحی می دانند.
با روزه گرفتن یک نظم و انضباط در غذا خوردن که پروسه اساسی و مهم در سلامتی ما می باشد، شکل می گیرد و روزه دار واقعی ملزم به رعایت آن می گردد که خوردن سحری نیز بخشی از این برنامه غذايي در ماه رمضان می باشد.
چنانچه روزه‌داری بر اساس اصول کلی بهداشتی انجام شود، باعث ایجاد تعادل در چربی‌های خون، کاهش وزن اضافی، دفع سموم بدن و تعدیل فشار خون می‌گردد و در کل وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت.
حذف وعده سحري براي سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌ داري در فصل تابستان، به همه روزه ‌داران توصيه مي ‌شود كه حتماً سحري را در برنامه غذايي خود داشته باشند.
با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌ داري در فصل تابستان كه حدود 15 ساعت طول مي کشد، مصرف غذاي مقوي و نوشيدن مايعات در وعده غذايي سحري مي ‌تواند انرژي مورد نياز براي فعاليت روزانه روزه‌ داران را تأمين كرده و عوارض ناشي از كمبود مواد غذايي و مايعات را در بدن كاهش دهد.
نخوردن سحري ممكن است اثرات مفيد روزه را از بين ببرد، چون باعث تامين نشدن نيازهاي تغذيه‌ اي ضروري روزه ‌دار مي ‌شود و در نتيجه بدن او به سوخت ناقص چربي ‌ها متوسل مي ‌شود و سوخت ناقص چربي ‌ها در بدن تركيبات كتوني را به وجود مي آورد كه نتيجه آن بوي بد دهان روزه ‌دار است.
عوارض ديگر مصرف نكردن سحري شامل سردردها، دردهاي عضلاني، بي حالي مفرط ناشي از افت قند خون، كاهش يادگيري، بي حوصلگي و خستگي است بنابراين حتما به روزه داران توصيه مي‌ شود که براي خوردن سحري بيدار شوند.  
لذا خوردن سحری لازم و واجب است حتی چند لقمه.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:19 | نويسنده : sasy0098 |
تاريخ : یکشنبه نهم تیر ۱۳۹۲ | 17:44 | نویسنده :

افزايش تعداد گلبول‌هاي قرمز در واحد حجم را غلظت خون مي‌گويند. چنانچه هموگلوبين در مردان بالاتر از 18 و در زنان فراتر از 16 گرم در دسي ليتر باشد، غلظت خون گفته مي‌شود.

 

غلظت خون به دو دسته تقسيم مي‌شود:

- غلظت خون اوليه

- غلظت خون ثانويه

 

غلظت خون اوليه

غلظت خون اوليه در اثر بيماري مغز استخوان به وجود مي آيد. سلول‌هاي مغز استخوان، توليدكننده گلبول‌هاي قرمز مي‌باشند. در اين بيماري، افزايش توليد گلبول‌هاي قرمز رخ مي‌دهد. معمولا اين افراد گلبول سفيد و پلاكت خونشان نيز به طور همزمان بالا رفته و در سونوگرافي، طحال و كبدشان بزرگ ديده مي‌شود.

 

غلظت خون ثانويه

غلظت خون ثانويه، در افراد مبتلا به بيماري‌هاي ريوي و قلبي سيانوتيك (وقتي خون از سمت راست و از سيستم وريدي وارد سيستم شرياني شود)‌ روي مي‌دهد.

كاهش اكسيژن‌رساني به خون، موجب ترشح هورموني با نام اريتروپويتين (Erythropoetin) از كليه مي‌شود. هورمون اريتروپويتين، عامل رشد گلبول قرمز محسوب مي‌شود و مغز استخوان را براي ساخت بيشتر گلبول قرمز تحريك مي‌كند و كمبود اكسيژن‌رساني به بافت و بدن را با افزايش گلبول قرمز جبران مي‌كند.

 

علل غلظت خون

استرس، شادي و ناراحتي

تعريق و اسهال‌هاي شديد

كار و فعاليت زياد

كاهش حجم پلاسماي خون

افزايش نسبت گلبول‌هاي قرمز به پلاسماي خون

با مصرف سيگار، اكسيژن‌رساني به خون كم شده و غلظت خون ثانويه ايجاد مي‌شود.

آلودگي هوا

ارتفاعات. در اين مناطق ميزان درصد اكسيژن هوا كاهش يافته و افراد مستعد غلظت خون مي‌شوند.

هموگلوبين غيرطبيعي (به صورت ارثي، هموگلوبين به راحتي اكسيژن را تحويل بافت‌ها نمي‌دهد.)

بيماري‌هاي كليوي و كبدي،‌ مي‌توانند در ترشح هورمون اريتروپويتين نقش داشته باشد.

تومورهاي بدخيم كليوي و كبدي در بزرگسالان

تومورهاي مخچه‌اي در كودكان

فيبروم‌هاي رحمي در زنان

خوردن مواد غذايي ناسالم و چرب، روغن نباتي مايع و جامد

خوردن ميوه در غير فصل آن

كم مصرف كردن خوراكي‌هاي خون ساز

سوء تغذيه

زمينه هاي ارثي و مادرزادي

ابتلاي فرد به بيماري‌هاي مختلف (بيشترين علت ابتلا به غلظت خون، وجود بيماري‌هاي ريوي و قلبي مي‌باشد)

افراد گياه‌خوار داراي خون رقيق‌تر و فشارخون و فيبرينوژن پايين‌تري نسبت به افراد هم سن و سال خود هستند

 

علائم غلظت خون

گلگوني چهره

برافروختگي چشم

اختلالات هوشياري

منگي و خواب آلودگي

اختلالات بينايي (به علت پرخوني سيستم اعصاب مركزي)

اختلالات تنفسي

تيرگي رنگ لب (به ويژه هنگام انجام فعاليت‌هاي ورزشي)

كبودي انگشتان دست، لب و زبان بيمار

 

عوارض غلظت خون

افزايش بروز لخته خونافزايش خطر سكته مغزي و قلبي

كند شدن حركت خون در قلب و رگ‌ها

گرفتگي اندام‌هايي نظير دست و پا

افزايش فشار خون بالايي

خونريزي از بيني

سردردهاي غيرطبيعي

تاري ديد

خارش‌هاي پوستي (به خصوص خارش پس از استحمام)

 

تشخيص غلظت خون

با انجام آزمايش خون (CBC) مي‌توانيد از ميزان غلظت خون اطلاع پيدا كنيد.

 

رژيم غذايي براي جلوگيري از غلظت خون

براي كاهش لخته شدن خون از روغن جامد، روغن نارگيل، چربي‌هاي حيواني، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز، پيه گاو و گوسفند خيلي كم مصرف كنيد و به جاي آن از لبنيات كم چرب، ماهي، سبزي و ميوه‌ي فراوان استفاده كنيد.

به طوركلي ميوه‌ها و سبزي‌ها به علت دارا بودن ويتامين C و فيبرهاي محلول و نامحلول، يك عمل حفاظتي در قبال افزايش غلظت خون و كاهش ميزان فيبرينوژن (پروتئيني كه تبديل به لخته خون مي‌شود)‌ و افزايش فشارخون دارند.

 

درمان غلظت خون

كاهش استرس

افزايش مصرف مايعات (مصرف حداقل روزي 8 ليوان مايعات)‌

پرهيز از سيگار و هواي آلوده

فصد خون (گرفتن خون از بيمار)‌ تحت نظر پزشك

 

درمان طبيعي غلظت خون

آلبالو

آب ليموي ترش

موز، زنجبيل، زيره و جعفري

پياز خام سفيد شيرين (افراد داراي غلظت خون و انسداد عروقي نبايد در مصرف پياز پخته زياده‌روي كنند)

آلو به صورت ناشتا، خون را تصفيه مي‌كند.

آويشن، موجب كاهش غلظت خون مي‌شود.

اكليل الملك (ناخنك)، موجب جلوگيري از لخته خون مي‌شود.

انار، انگور و بيد، به عنوان پالايش خون استفاده مي‌شود.

توت سياه، تمشك، تمبر هندي و پاپريكا (فلفل قرمز آمريكايي)، خون را رقيق مي‌كند.

خيار سبز، خرما، خرقه، چوبه، چغندر، جين سينگ و ترشك (رومكس)، خون را تصفيه مي‌كند.

چاي ترش، جلوگيري كننده از غلظت خون مي‌باشد.

كدو مسمايي، سير، چوب چيني، موجب رقيق شدن خون مي‌شود.

زيتون، دارواش (كشمش كولي) و دم اسب، جلوگيري از سفتي عروق مي‌كنند.

هندوانه، والك، گيلاس، كلم، كاسني، غوره، عناب، يونجه، شنبليله، شبدر، سياه دانه، ريواس و زالزالك، زرشك و زغال اخته موجب تصفيه خون مي‌شوند.

هويج، سيب و كرفس موجب باز شدن عروق مي‌شود.

هلو، نعناع، مرزه، ماش و شليل باعث كاهش غلظت خون مي‌شود.

 

مژده به گياهخواران

افرادي كه گياه‌خوارند، نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را از خود دور كرده‌اند، بلكه داراي خون رقيق‌تر و فشارخون و فيبرينوژن پايين‌تري نسبت به افراد هم سن و سال خود هستند.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:16 | نويسنده : sasy0098 |
تاريخ : دوشنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۲ | 12:12 | نویسنده :

سرد و خشک اما در اول گرم است (تحفه المؤمنین، صیدنه، مخزن الادویه)

حنا همراه با برگ گردو به اندازه مساوی از هر کدام ضماد و طلای آن جهت رفع بیماری هایی که در مایع شفاف سفیدی چشم(بیضه؛ زلالیه)، جمجمه و شقیقه و سردردهایی که بر اثر افتادن باد و بلغم در سر ایجاد می شوند مفید است.

حنا با زفت و روغن گُل اگر ضماد یا طلا گردد برای زخم های سر و همراه با قطران و روغن زیتون برای رویانیدن مو مفید است.

 

اگر حنا را همراه با آب گشنیز تازه بر پیشانی و گیج گاه(صدغین) طلا یا ضماد کنند. جهت منع ریختن مواد زائد به چشم مفید است و اگر آن را مضمضه کنند با پخته شدۀ آن جهت زخم های دهان و برفک دهان نوزاد مفید است.

اگر حنا را بر کف پای آبله دار و تاول  زده ضماد کنند خصوصاً در ابتدای ظاهر شدن مانع بروز آبله و تاول می شود.

در احادیث آمده است: «حنا سیّد ریاحین است» و خضاب کردن به آن شعار اهل اسلام و ایمان است.

سردرد را از بین می برد و نور چشم را زیاد می کنند و در افزایش نیروی جنسی مفید است:

حنا برای امراض و بیماری های معده، کبد، طحال و مجاری بول و رحم و جذام و طاعون و وبا و... نافع است. خصوصاً آشامیدن مقدار نیم مثقال جرم آن که خیسانده در آب (نقوع) باشد بسیار مفید است.

و نقوع(خیساندۀ) ده مثقال آن جهت یرقان(زردی) و سپرز(طحال) و سنگ کلیه و مثانه و بندآمدن ادرار و رفع احتباس ادرار در مثانه و سقط جنین مفید است. و اگر این خیسانده تا ده روز پی در پی مصرف گردد جهت وبا و زخم های مجاری ادرار و جاری شدن ادرار و خون حیض و روییدن ناخن اصلی به جای ناخن کج و آکله شده(آکله: هر زخمی که گوشت را می خورد) مفید است.

و آشامیدن خیساندۀ آن همراه با هفت مثقال شکر سرخ در هنگام شروع ابتلا به جذام بسیار مفید است و گفته اند اگر یک ماه به صورت مداوم مصرف شود، جذام را زایل می کند. و جوشاندۀ حنا همراه با آب جهت حمره و سوختگی با آتش مفید است. البته جوشانده باید بر روی عضو ریخته شود و طلا کردن آن جهت ورم های گرم که زردآب از آنها می آید مفید است. و همراه با روغن گل جهت رفع جرب(بیماری پوستی گال) مفید است.

جوشاندۀ حنا همراه با آب برگ بید انجیر جهت شقاق مزمن و درد زانو مفید است.

جوشاندۀ حنا همراه با گُل حرف برای فتق مفید است.

ساییده و کوبیدۀ حنا جهت خشک کردن زخم ها مفید است.

ضماد کردن برگ خشک کوبیدۀ آن که سرشته شده باشد همراه با پیه بز جهت مداوای زخم ها خصوصاً زخم های کنار و گوشۀ ناخن مفید است.

اگر تخم حنا را با عسل و کتیرا سرشته کنند جهت تقویت مغز(دماغ) بسیار نافع است.

گُل حنا معتدل و لطیف است. یک مثقال از آن همراه با سه اوقیه(7 مثقال: 1 اوقیه) آب و عسل جهت رفع انواع سردردها و قطع آبریزش بینی و خشک کردن رطوبات مفید است.

و طلا کردن گل حنا همراه با سرکه جهت سردرد ناشی از گرما مفید است.

و طلا کردن گُل حنا به تنهایی جهت فالج و امراض دماغی، مغزی و اعصاب و درد اعصاب و رفع خناق و تسکین دادن زخم ها.

گُل حنا با موم و روغن گُل سرخ جهت درد پهلو و کوفتگی اعضا مفید است.

گُل حنا دارویی مفید برای طحال است جهت ورم و درد و نفخۀ آن مفید است.

اگر در لباس پشمین بگذارند کرم و بید به آن نمی رسد.

البته برگ حنا نیز خاصیت گُل حنا را دارد.

روغن گُل حنا که نام آن «دهن الفاغیه» است مانند روغن گُل سرخ به دست می آید گرم است تقویت کننده مو و نیکو کنندۀ رنگ رخسار است.

روغن برگ حنا تقویت کننده و رفع کننده دردها و تمدد اعصاب و مفاصل است.

حنا¬ مضر است برای حلق و ریه و مصلح آن کتیرا و لعاب بزرقطونا است.

مقدار شربت آن: تا یک مثقال و بیشتر از آن بخورند کشنده است.

جانشین روغن حنا، روغن مرزنگوش است.

حنا رنگ ادرار را تغییر می دهد. (اغراض /1/ص 105)

حنا در درجۀ اول سرد است و خشک در درجۀ دوم. روغن حنا ماندگی(خستگی و کوفتگی) را از بین می برد و پخته شده و جوشاندۀ آن آماسها و ورم های گرم را سودمند است. (اغراض /1/ص 301)

صفت طلی ریش سر کودکان: خبث الفضه، مرداسنگ، اسفیذاج از هر یکی چهار درم، دم الاخوین، گلنار، قنبیل، حنا از هر یکی دو درم، زراوندطویل، مغز بادام تلخ سوخته از هر یکی یک درم، همه کوفته نرم به سرکه تر کنند و به روغن گُل حل کنند و طلا کنند. اگر زردچوبه در این دارو زیادت کنند مقدار دو درم، صواب باشد. (اغراض/1/ص 403)

اندر دهان کودک (برفک) اندکی مامیران و سعد و حنا و شب یمانی پراکنند. (اغراض/1/ص 567)

در قلاع (برفک) خونی و صفرایی حنا و گزمازو و آرد عدس و گلنار و طباشیر و سماق سوده اندر دهان می پرا کنند. (اغراض /1/ص 567)

برای بثرها و ریش ها و گری بگیرند زردچوبه و حنا و زراوند طویل و مرداسنگ و نارپوست همه بکوبند، به سرکه تر کنند و به روغن گُل حل کنند و طلا کنند. (اغراض/2/817)

در انکسارالاُذُن، یعنی شکستگی گوش. علاج: فصد کنند و تلیین نمایند و صبر و مغاث و اقاقیا و راتینج و حنا ضماد سازند به جانب تمایل کسر تا عضو را به هیأت اصلی آرد. (میزان الطب/ ص 71)

در قلاع (جراحت و ریش دهان) اگر سوداوی بود، برگ حنا بخایند و مغز ساق گاو بمالند. (میزان الطب/ ص 80)

نیکو ترین حیل بهر کرم خرد، آن است که حنا و موم سرشته، شافه سازند و بردارند و بعد لحظه مقعد طفل را مقابل چراغ بدارند و کنارۀ مقعد بگشایند و چه بر آن آید، بگیرند و... (میزان الطب/ص 154)

در رطب فصد نمایند و بعد از آن به طبیخ هلیله و شاهتره تنقیه فرمانید و در اصطلاح خون کوشند و زردچوبه و پوست انار و مردارسنگ و حنا باریک ساخته به سرکه و روغن گل طلا سازند. (میزان الطب/ ص 211)

حصف: بثور خرد سرخ است که با خارش شدید و خَلش باشد و آن را شوکی نیز گویند. و علاجش بعد فصد و اسهال صفرا، نمک و حنا به سرکه مالیدن است.(میزان الطب/ ص 212)

روغن حنا: گرم کننده و نرم کننده است و لذا خاصیت باز کنندۀ دهانۀ رگها را دارد. و اگر آن را به تنهایی یا به صورت مخلوط در موم روغن مورد استفاده قرار دهند برای دردهای رحم و اعصاب و شوصه و نیز شکستگی استخوان ها سودمند خواهد بود. آن را در تهیۀ مرهم های مخصوص خناق و ورم های گرم به وجود آمده در بیخ ران و همچنین در تهیۀ روغن های از بین برندۀ خستگی و ماندگی مورد استفاده قرار می دهند.

برگ حنا قابض است و بنابراین اگر آن را بجوند برفک دهان و زبان و نیز زخم های دهان را که جمر نامیده می شوند درمان خواهد نمود.

ضماد آن برای ورم های گرم سودمند است. مایع حاصل از پختن آن را روی موضع سوخته با آتش می ریزند و اگر آن را با سرکه روی پیشانی ضماد نمایند سردرد را تسکین خواهد داد.

مسوح یا فرآوردۀ مالیدنی تهیه شده از آن گرم کننده بوده و اعصاب را نرم می سازد.

خاصیت برگ و شاخه های حنا مرکب است زیرا در این اندام ها خاصیت حل کننده ای وجود دارد که گرم معتدل بوده و از جوهری مائی مشتق شده است، و نیز در آنها خاصیت قابضی وجود دارد که سرد بوده و از نوعی جوهر خاکی مشتق گردیده است. از این رو مایع حاصل پس از پختن حنا را روی موضع سوخته با آتش می ریزند.

همچنین حنا را برای درمان ورم های ملتهب و جمر مورد استفاده قرار می دهند. چون آنها را بدون وارد کردن هر گونه آسیب و سوزشی خشک می گرداند. همچنین برای آن دسته از زخم های دهان که سبب خارجی نداشته و به ویژه زخم هایی که از جنس برفک هستند مفید است. برای برفک به وجود آمده در دهان کودکان نیز سودمند می باشد. حنا در اول سرد و در درجۀ دوم خشک است.

www.newtehranchat.com

تاريخ : چهار شنبه 9 ارديبهشت 1394برچسب:, | 11:13 | نويسنده : sasy0098 |